topbella

Thursday, July 11, 2013

Nasi Ulam resepi bondaku... 😋

Assalamualaikum wbt.. dah lama rasanya x update blog.. dah bersawang rasanya... tp sbb nak update resepi punya pasal.. citer sikit.. cer citeee.. cer citer... bila masuk bulan ramadhan jer mcm2 aneka juadah yg ada salah satunya NASI ULAM

resepi nie resepi dr bonda tersayang.. bonda kalau masak mesti terangkat.. anak2 pun dpt belajar sikit sebanyak... 

tq bonda utk resepi nie..

Jom try buat:

ulam-ulaman 
daun kaduk,daun kunyit,daun limau purut,bunga kantan,daun kesum,serai kayu,daun jambu gajus,daun selasih,daun selasih,daun kari,daun manir,daun sekentut.. kalau peg pasar tani,pasar pagi ada org yg dah siap jual utk buat ulam nasi ulam..semua daun nie racik halus2 atau ikut suka.

bahan lain utk menambah rasa 
kelapa goreng jgn garing,serai,halia,lengkuas,bwg besar,udang kering utk bg sedap
bahan nie semua racik halus gaul kan sekali letak garam secukup rasa.

ikan masin talang jeruk goreng sampai garing n tumbuk halus letak lada hitam

ikan kembung dbakar kering.. perisi pas tu tumbuk mcm serunding ikan tp jgn halus sgt n letak garam secukup rasa.

nasi panas


mmmg perghhhhh kalau dapat makan dgn nasi panas.. lauk lain pun x pandang.. makan nie pun dah cukup..

kalau nama2 daun tu x pasti boleh tanya EN GOOGLE... 😁😜😝

Selamat mencuba kawan2...






0 comments:

My Details

My Photo
Nazira Nazri
Dania Sofia luvly mama & wife to my beloved hubby Mohd Zulkarnaen
View my complete profile