topbella

Tuesday, February 7, 2012

Resepi Asam Laksa Penang mai ☺

Assalam... Hari nie dpt update blog lagi..... Emmm dah berapa hari seronok dpt masak..... Babah suka dania pun suka.. Satu family happy bila mama start masak..... 😃

Hari nie nak kongsi resepi asam laksa ... Resepi nie dpt dr bonda kesayangab sy Puan Julidah wpun Bonda bukan berasal dr penang tp sebab menetap lama diutara sbb tu bonda pun mahir buat laksa... Dan resepi dkongsi bersama mama dania....

Bahan2 utk buat laksa asam :

Bahan utk kuah;
Ikan kembung 3 ekor( big size )
Ikan sardin 3 ekor
- ikan rebus dgn air byk ( air rebusan boleh dguna utk blend isi ikan )
Cili kering kisar3 atau 4 sudu besar ( ikut pedas )
Bawang besar 2 biji( kisar)
Halia sikit ( kisar )
Lengkuas sikit( ketuk )
~ semua bahan kisar skali ~
Daun kesum
Bunga kantan
Asam keping
Belacan
Petis/otak udang

Laksa
- laksa instant yg jual dkedai
- laksa kering ( basuh,rendam n masak sampai kembang)
- laksa buat sediri dgn tepung beras ( leceh sikit tp sedap byk)

Ulam2 laksa
Timun
Bawang
Limau kasturi
Cili api/cili besar
Daun selom
Telur rebus

Cara2 :

Ikan direbus bersama dgn air yg byk( jgnlah byk sgt utk buat kawan nak blend isi ikan nanti sedap sikit. Siang ikan lepas tu blend.. Lepas ikan dah habis blend. Blend pula cili kering,bawang besar,halia,lengkuas dan belacan.Tuang kedalam isi ikan yg dah diblend td dan hidup api masukkan bersama daun kesum,bunga kantan,asam keping,garam n gula secukup rasa. Akhir sekali masukan otak/petia udang.masak sehingga mendidih dan tutup api.

Laksa
- kalau instant basuh dan tuangkan air panas keatas
- kalau kering: rendam dan masak diatas api sehingga kembang dan rendam dlm air suam.
- kalau tepung beras : bancuh tepung beras dan uli mcm donut kemudia masuk dlm acuan maruku dan pusingkan kedalam air yg panas mendidih, kalau dah masak angkat dan rendam dlm air sejuk.

Semua ulam2 laksa dihiris- hiris ikut citarasa masing2.

Sekian terima kasih dan selamat mencuba. Kalau x paham bole pm sy di fb almaklumlah tak tahu sebenarnya nak tulis resepi nie sbb semuanya main campak2 jer 😃.....

0 comments:

My Details

My Photo
Nazira Nazri
Dania Sofia luvly mama & wife to my beloved hubby Mohd Zulkarnaen
View my complete profile